Halaman

Penulis jalanan di bawah pohon semarak api.

Tabir Khaizuran 21.31 |









Penulis jalanan
di bawah pohon semarak api.
:Tribute kepada seorang sahabat
bernama guru.

Jari telunjukku menjadi pena tanpa tinta
untukku nukilkan isi hati pada air
biar maknanya terus mengalir
mengikut riak-riak menghilang
ke tebing ke seberang.

Aku memeluk lutut dipayungi bayang
pohon semarak api berbunga, sedang
gugur berawangan, dibawa angin bersilir-silir
aku hamparkan kecelaruan fikir
di kali, tempat sering kuberkarya.

Kadang-kadang mereka datang
melihat-lihat apa aku coretkan
di atas permukaan, direnung hairan
seorang dua menangkap bait
ada yang tercengut, termangau
mereka pergi dan datang lagi
esok-esok, sampai petang lalu pulang.

Guru telah lama pergi
usai dapati aku boleh berdiri,
menggalahkan awan-awan dan mentari
melalui puisi-puisi
pesan guru:
"Hey si ikan... sudah masanya kau berenang di laut gelora.
Nikmatilah badai.
Kelak, bila sudah terdampar di gigi air kau pasti rindu."


Di sini
aku tiada apa lagi dicari
hanya kerana ia pandang pertama kucinta
aku terus di sini
menukil isi hati atas permukaan air
di kali
di bawah pohon semarak api
bersama bayang-bayang yang memayungi.

Tabir Khaizuran
Jengka, Pahang
p/s: sedih berpisah dengan seorang guru yg sedia mengkritik setiap masa puisiku.
terima kasih guru!

2 komentar:

Unknown mengatakan...

mememeluk------> mungkin terlepas pandang yang ini?

terima kasih, kamu :)

Tabir Khaizuran mengatakan...

sudah dibaiki di sini..di kapa tgu ada org yg menegur seperti kamu...harap ada yg berani menegur.

puisi ini tiada pape pun berbanding jasa awk.

Posting Komentar