Halaman

Gua Budak Rebel

Unknown 20.44 | , ,

I
Ini bukan puisi dari meditasi
ini khayalan mata hati
seorang budak rebel
mak bapaknya suka membebel.

II
Pergi sekolah mak pesan
tengok papan hitam gua naik bosan
belajar Math dalam English gua blur
baik lepas gian dengan member
stor sukan selalu jadi mangsa.

Hari-hari kena rotan
punggung gua dah tak hairan
janji lepas beban
hafal teori bertan-tan.

Malam-malam
kat rumah mak bawa laki
bapak plak taik judi balik pagi
gua lepak dengan member jual burger
main gitar sama-sama ngurat anak dara.

"Kerja rumah sila hantar"
Gua ingat 18mg kandungan tar
Cikgu tanya "Mana?"
Gua selamba jawab "Lupa"

Rambut gua macam Tomok
habis kena renyuk
awek-awek semua tengok
Muka macho gua mana nak sorok?
Takpe cikgu, tayar kete lu gua cocok!

Gua bukan jahat gua rebel
gua tak hisap ganja, gua tak ambil dadah
gua tak kongkek budak sekolah
Suka hati lu nak letak apa label
Ada gua kisah?
Gua kata salah?
Tapi salahkah apa yang gua kata?

0 komentar:

Posting Komentar